Sonihull antigroe ultralydteknologi
Sonihull er ledende på utvikling og produksjon av ultralydteknologi. Denne teknologien hindrer groe av marine alger og bløtdyr på skip og andre maritime installasjoner som plattformer, vindparker og akvakultur anlegg.
Teknologien bidrar og til reduksjon av biocider og utslipp av mikroplast ved å redusere forbruk av bunnstoff og skipsmaling. Dyrt og tidkrevende vedlikehold kan reduseres med opptil 90 %.
Ingen negativ effekt på miljøet
Minimalt med vedlikehold og ingen negativ påvirkning av miljøet til forskjell fra biocider fra skipsmaling eller ICAF systemer.
Beskytter innvendig og utvendig
Sonihull beskytter skrog, propellsystemer, sjøkister, tanker, bokskjølere, råvannsinntak, ventiler, varmevekslere m.m.
Komplette løsninger
I samarbeid med kunden skreddersyr vi løsninger for de overflatene som er utsatt for sjøvann.
Sonihull antigroe ultralydteknologi
Sonihull er ledende på utvikling og produksjon av ultralydteknologi som hindrer groe av marine alger og bløtdyr på skip og andre maritime installasjoner som plattformer, vindparker og akvakultur anlegg.
Teknologien og bidrar til reduksjon av biocider og utslipp av mikroplast ved å redusere forbruk av bunnstoff og skipsmaling. Dyrt og tidkrevende vedlikehold kan reduseres med opptil 90 %.
Ingen negativ effekt på miljøet
Minimalt med vedlikehold og ingen negativ påvirkning av miljøet til forskjell fra biocider fra skipsmaling eller ICAF systemer.
Beskytter innvendig og utvendig
Sonihull beskytter skrog, propell systemer, sjøkister, tanker, bokskjølere, råvannsinntak, ventiler, varmevekslere m.m.
Komplette løsninger
I samarbeid med kunden skreddersyr vi løsninger for de overflatene som er utsatt for sjøvann.
Hvordan det fungerer
Sonihull-systemet produserer en serie av ultralydsvingninger i en rekke målrettede pulsfrekvenser. Disse pulsene sendes via en eller flere transdusere som er festet på materialet de skal beskytte. Ultralyden produserer et mønster av økende og avtagende trykk på overflaten av materialet som beskyttes. Dette medfører at små mikroskopiske bobler først dannes og deretter imploderer og hindrer at alger klarer å feste seg til overflaten. Ultralydteknologien har en rensende effekt som kortslutter groe prosessen i en tidlig fase og forhindrer at større organismer etablerer seg på eksempelvis på skroget eller propell systemet.
Fordeler med Sonihull anti-groe ultralyd system
Miljøvennlig
Ingen forstyrrelser
Lavt energiforbruk
Effektiv beskyttelse uten bruk av giftige biocider eller utslipp av mikroplast.
Frekvens som ikke kan høres av mennesker eller marint liv. Forstyrrer ikke ekkolodd eller elektronisk utstyr.
Forbruk er bare 3,6 watt time per transduser.
Enkel installasjon
Lavere drivstofforbruk
Lavere driftskostnader
Montering kan gjøres uten tørrdokking, ingen boring i skrog er nødvendig.
Rent skrog, propeller og ror reduserer drivstofforbruket med opptil 30 %.
Sammenlignet med andre alternativer er investeringskostnaden og vedlikeholdskostnadene betydelig lavere. Ikke forbruksmateriell eller dyre komponenter som må erstattes ved generelt vedlikehold eller klassing.
Mindre nedetid
Mikrobiell kontroll
Enkel systemintegrasjon
Ingen rengjøring av vanskelig tilgjengelige områder, fører til lengre vedlikeholds intervaller, mindre nedetid og reduserte driftskostnader.
Ideell for bulklagring. Sonihull undertrykker dieselfeil og holder drikkevannet ferskere lenger.
Kompatibel med RS232 / RS422 og Modbus interface for fjernkontroll for feilovervåking.
Hva kan beskyttes
Mange overflater krever beskyttelse mot begroing for å fungere optimalt. Her er noen eksempler på problemområder:
Bokskjølere, sjøkasser og rørsystemer
Å forhindre biologisk begroing i bokskjølere, sjøkasser og tilhørende rørsystemer er avgjørende for å sikre at et fartøys kjølesystem fungerer korrekt. Ved begroing, kan kjølekapasitet og strømningshastigheter reduseres kraftig, noe som kan føre til langvarig utbedringsarbeid eller til og med funksjonssvikt.
Propellaksler og propeller
Skipets propell og skrog har størst innvirkning på drivstofforbruk og CO2 utslipp. Til tross for et mye mindre overflateareal enn skroget, er hydrodynamikken til propellen avgjørende for effektiv fremdrift, motorbelastning og kostnader.
Skrog og overflater
Begroing på et skipsskrog øker hydrodynamisk motstand og fører til økt drivstofforbruk og CO2 utslipp.